Dit is het geheim van online marketing
14 juni 2022 

Dit is het geheim van online marketing

De afgelopen jaren is de digitale wereld sterk gegroeid en daarom wordt het steeds belangrijker om online zichtbaar te zijn. Afgelopen jaar is het totale aantal online aankopen in Nederland zelfs met 27% gestegen! Genoeg reden dus om vandaag nog met jouw online marketingstrategie aan de slag te gaan en van jouw bedrijf een echte marketingmachine te maken.

Online marketing is een verzamelbegrip voor het inzetten van internet voor de promotie van een product, dienst of bedrijf. Hieronder vallen alle digitale vormen van marketing met als doel jouw klanten te bereiken via media zoals social media, websites en e-mail.

Met online marketing ga je aan de slag met vragen als: Hoe vindt mijn klant mij? Hoe bouw ik expertstatus op? En hoe zorg ik ervoor dat meer mensen mijn diensten/producten kopen?

Er kunnen verschillende doelen verbonden worden aan online marketing. Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van naamsbekendheid, klantenbinding, meer bezoekers naar je website (dus meer potentiële klanten) en meer verkopen of aanvragen.

Vragen die je jezelf kunt stellen om jou doelen scherp te krijgen zijn:

  1. Wil je vooral expertstatus opbouwen?
  2. Wil je dat potentiële klanten meer informatie kunnen vinden over jou en jouw bedrijf?
  3. Of wil je dat mensen daadwerkelijk een aankoop doen via jouw website?

Heb jij al nagedacht over jouw doelen?

Omdat we tegenwoordig steeds meer in een digitale wereld leven is online marketing niet meer weg te denken. Vrijwel iedereen heeft toegang tot internet, kent google en koopt wel eens iets online. De wereld was nog nooit zo dichtbij en precies om die reden wil jij online vindbaar zijn.

  1. Door online jouw kennis te delen gaan mensen jou als een expert zien. Je bouwt expertstatus op.
  2. Jouw resultaten zijn makkelijk meetbaar dankzij verschillende tools.
  3. De online markt groeit en hiervan kun jij profiteren.
  4. Je kunt makkelijker en effectiever relaties opbouwen met jouw klanten.
  5. Online kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken door te targeten.
  6. Online marketing is niet gebonden aan plaats en tijd. Iedereen kan jou vinden én jouw dienst/product kopen.
  7. Het is veel goedkoper dan traditionele marketing.
  8. 3 op de 4 mensen zoekt online naar bedrijven, producten en diensten.
  9. Bedrijven die online leads genereren, behalen meer omzet en winst.
  10. Dankzij contentmarketing bereik je heel veel mensen. Ook mensen die nog niet op jouw radar staan.

Online marketing geeft veel hulpmiddelen om jouw bereik én expertstatus te vergroten en daarmee ook dat van jouw bedrijf. Ben je benieuwd naar de voordelen die online marketing jou kan bieden?

Vraag een kennismakingsgesprek aan!

Er zijn veel verschillende vormen van online marketing en elke vorm heeft zijn eigen voor- en nadelen. Vaak is een mix van onderstaande bekende vormen onderdeel van jouw marketingstrategie:

  1. Zoekmachine optimalisatie (SEO): Bij SEO doe je er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw website bovenaan in de zoekresultaten komt bij Google. Hiervoor moet Google jouw website relevant vinden voor bepaalde zoekopdrachten en door middel van zoekmachine optimalisatie kun je dit bereiken.
  2. Content marketing: Dit is een vorm van marketing waarbij verschillende vormen van content worden aangeboden met als doel bezoekers veel meerwaarde te bieden en uiteindelijk aan te zetten tot actie. Hierbij kun je denken aan tekst, video en foto’s.
  3. E-mail marketing: Je bedenkt een manier om klanten te verleiden zich in te schrijven op jouw e-maillijst, bijvoorbeeld door het weggeven van een gratis e-book. Potentiële klanten ontvangen vervolgens een reeks e-mails. Deze e-mails heb jij één keer opgesteld en worden altijd automatisch verstuurd als iemand zich inschrijft op jouw e-maillijst.
  4. Social Media marketing: Dankzij social media kun je veel makkelijker binding creëren met jouw potentiële klanten. Jouw bedrijf krijgt een gezicht en daarnaast bouw je ook direct expertstatus op.
  5. Zoekmachine marketing (SEA): Je betaalt om op bepaalde zoektermen gevonden te worden. Kortom: je zet advertenties in om meer leads en/of conversies te genereren.

Er is geen one size fits all marketingstrategie, want elke doelgroep en elk product is anders. Daarom is het belangrijk een marketingvorm te kiezen die bij jouw doelgroep en product past én om jouw marketingstrategie hierop aan te laten sluiten.



Misschien denk je er al een tijdje over om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Je wilt graag een website die niet alleen mooi is, maar ook makkelijk gevonden wordt. Daarbij wil je jouw bedrijf laten groeien en meer omzet realiseren. Maar hoe weet je nou welke vorm van online marketing hier het best bij past?

Om te bepalen welke marketingstrategie het best aansluit op jouw bedrijf is het belangrijk te kijken naar verschillende factoren, zoals jouw doelgroep, product en doelen. Met een kluitje het riet ingaan en maar kijken wat ervan komt, is in dit geval geen goed idee. Dit kost vooral veel energie en levert meestal weinig op.

Is jouw marketingstrategie al helder?

Ben jij op zoek naar een manier om jouw bedrijf te laten groeien? En wil je graag zoveel mogelijk mensen kennis laten maken met jouw geweldige productaanbod? Dan is het tijd om kennis te maken met de wondere wereld van online marketing.

Wij denken graag met je mee over de uitstraling én vindbaarheid van jouw online business. Jou helpen jouw online doelen te halen, dat is waar wij goed in zijn. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Plan dan een kennismakingsgesprek om te sparren over de mogelijkheden die online marketing jouw business biedt. Tot snel!

 

Over de schrijver
Ik ben een superenthousiaste en gepassioneerde wereldverbeteraar met een behoorlijke uit-de-hand-gelopen pindakaasverslaving en liefde voor avontuur, sport en koken.
Reactie plaatsen